Ve středu 7. května se naše škola věnovala projektovému dni k 80. výročí konce druhé světové války v Evropě. Do celodenního programu se zapojili všichni žáci – od prvních až po deváté ročníky. Výjimečnost celého dne podtrhl fakt, že role lektorů v jednotlivých třídách převzali žáci devátých ročníků. Deváťáci z 9. A a 9. B se svých úkolů zhostili s velkou zodpovědností, výborně zvládali organizaci výuky, reagovali pružně na problémové situace a se zaujetím vedli mladší spolužáky. Získali tak jedinečnou zkušenost, jaké to je stát na druhé straně katedry a řídit výuku.
Pro žáky 1. až 4. ročníků byly připraveny aktivity, které odpovídaly jejich věku – děti luštily šifry v Morseově abecedě, skládaly tematická puzzle (například českou vlajku nebo portréty prezidentů Petra Pavla, Edvarda Beneše a Tomáše G. Masaryka), sledovaly vybrané epizody z animovaného seriálu Dějiny udatného českého národa a vytvářely výtvarné dílo v podobě Holubic míru.
Páté třídy navázaly na své znalosti z vlastivědy. Během dopoledne skládaly časovou osu významných historických událostí, luštily šifry, řešily historické domino, skládaly puzzle a stejně jako mladší děti tvořily Holubice míru. Kromě toho zhlédly film Chlapec v pruhovaném pyžamu, který u nich vyvolal hluboké emoce, a následovala citlivě vedená reflexe nad zpracovaným tématem.
Na druhém stupni se žáci věnovali systematičtěji samotnému průběhu druhé světové války i jejím dopadům. Zhlédli výuková videa z cyklu Slavné dny, zhlédli prezentaci, která se soustředila především na závěr války a osvobozování Brna a Řečkovic. Pracovali ve skupinách na čtyřech stanovištích: řešili šifry, sestavovali historickou časovou osu, skládali komiksové ztvárnění vybraných událostí a pracovali s pracovním listem zaměřeným na osvobozování československého území. Zároveň se seznámili i s méně známými skutečnostmi, například s osudem Němců v Československu po skončení války. Uvědomili si tak, že každá válka má své vítěze, ale i poražené – a že podpisem mírových dohod vše neskončilo. Pro mnohé teprve tehdy začala nová a často velmi bolestná kapitola jejich života.
Projektový den nebyl pouze připomínkou historických událostí, ale především prostředkem k rozvoji důležitých klíčových kompetencí. Žáci si prohlubovali komunikační dovednosti, schopnost spolupracovat i naslouchat druhým, rozvíjeli kritické a historické myšlení, samostatnost při řešení problémů, kreativitu, ale také kompetenci k učení – dovednost hledat souvislosti, pracovat s informacemi a aktivně se podílet na vlastním vzdělávání. V mnoha aktivitách se uplatnila i kompetence občanská, neboť žáci reflektovali význam svobody, demokracie a tolerance. Deváťáci navíc rozvíjeli kompetenci k pracovní činnosti, když se ujali lektorské role a připravovali výukové aktivity pro své mladší spolužáky.
Všem žákům, především těm z devátých tříd, patří poděkování za zodpovědný přístup a aktivní účast.
Celý den potvrdil, že učit se o minulosti lze zajímavě, hravě a s respektem k událostem, které ovlivnily životy milionů lidí.



















